Ankara
01:36

TR | CH | EN   
Pekin
06:36


Çağdaş Çin Edebiyatının Mihenk Taşı

18.02.2019  cri türk

Her neslin büyük yazarları sadece bir yeri ve insanları çağrıştırma dışında, önceden duyulmamış seslerin öncüsü olmuşlardır. Dostoyevski'den F. Scott Fitzgerald'e kadar her ulustan evrensel yazarlar görünüşte kendine ait bir stil sahibi olsalar da ulusal bir sesi temsil etmişlerdir. 

Çinli deneme yazarı ve tercüman Lu Xun 1920'de yaşanan Çin Kültür Hareketi'nde Çin'deki reform konuşmaları ile yeni bir figür haline dönüşerek ulusun yeni bir sesi haline gelmişti. "Medicine" ve "Kongyij" adlı eserlerinde Çin toplumunu aydınlatan Lu Xun, eserlerinde Çin karakterlerini herkesin anlayabileceği bir düzenlemeye giderek sadeleştirme yolu izlemişti.

"Kong Yiji" adlı kitabında xiucai sınavında başarısız olup yerel bir barda alay konusu haline gelen yaşlı bir bilgin konu ediliyor. Ayrıca sınava dayalı bir eğitim sisteminin insanda oluşturacağı kayıtsızlıkları dolaylı bir şekilde eleştiriyor.

Lu Xun'un tarzı, karmaşık sembolizm ve felsefi sorulara yoğunlaşması ile tanımlanabilir. Sık sık melankolik ve varoluşsal gerçekliklerle iç içe geçmiş ince yaşam çizgisini her seferinde çeşitli düşünsel sorular ile yorumlar.

Yazarın en övülen özelliği nadiren "Klasik Çince" ile yazmasıydı. Yüzyıllarca "Klasik Çince" veya ağır edebi dil ile yazılmış eserler yerine halkın kolaylıkla okuyabileceği bir dil yapısı ile yazıyordu.

Lu Xun'un yükselişi yeni yazarların çıkışına öncü oldu. Lu Xun sadece kendisi yazmakla kalmayıp etrafındaki yazarlara da ilham oluyordu.

Çin'in ilk modern yazarı sayılan Lu Xun, uyumsuzluk ve yabancılaşmaya odaklanırken politika ile örtüşen varoluş soruları dönemine göre çok radikaldi. Lu'nun yazdığı dünyayı anlamak için içinde bulunduğu dünyayı iyi anlamak gerekiyordu.

Lu Xun' Shaoxing'in merkezinde Qing Hanedanlığı'nda inşa edilmiş eski bir evde büyüdü. Etrafındaki su kanallarında gondol kiralayıp gezinti yapmak bugün de mümkün. Şehrin başka bir güzelliği ise evlerin içine kadar işleyen yoğun bir sise sahip olması. Böylesine farklı bir dünyada Lu Xun'un "modern" yazarlığa geçmek için yorulmadan çalışmak zorunda olduğunu tahmin etmek zor değil.

Yazarın her sabah derslere katıldığı binada geleneksel yapı göze çarpıyor. Ailesi ile birlikte ders çalıştığı sıralar hiyerarşik bir çalışma düzenine sahip. Öğretmeni ShouJingwu ile ders çalıştığı oda özel bir koridor ile yatak odasına bağlanıyor. Klasik bir edebi yaşam tarzını yansıtan bir bahçe ve su kanalı evin dış bölümünü oluşturuyor. "Sanwei" ve "Three Flavors" çalışmaları, Konfüçyus gibi düşünürlerin zengin okuma yoluyla ortaya çıkabilecekleri zenginliğin eserleri. Lu Xun'un erken yaşta aldığı eğitim Konfüçyus klasikleri ve şiir konularında iyi eğitildiğini gösteriyor.

Belki de Lu Xun aldığı eğitim ile var olan edebiyatı ilerletmek için yeniden yapılandırılmış bir dile ihtiyaç duyulduğunu fark etmişti.

Lu, içinde bulunduğu dünyanın dışına çıkarak yeni bir çizgide yol almaya başlamıştı. Japonya ve Almanya'ya gitmeden önce Hangzhou'da birkaç üniversitede eğitim aldı. Ailesinin ve kendisinin maddi imkânsızlıkları onu öğretmenlik yapmaya teşvik etse de 1920'lerde kökten bir değişiklik yaşayacaktı.

Çocukluğunda bile folklor ve mitoloji de dahil olmak üzere Klasik Çince dışında birçok alana odaklanmıştı. O sıralar bir hizmetçinin yanında çalışırken hizmetçi kadından dinlediği geleneksel masal ve hikâyeler onun ilerideki sanat anlayışını biçimlendirmeye yardımcı olmuştu.

Lu Xu'nun hikâyeleri tarihe yayarak bizlere aktarması onu sadece büyük bir yazar yapmakla kalmıyor, aynı zamanda düşüncelerine kulak vermemiz gereken bir kişi yapıyor. Ayrıca çok net bir şekilde yarattığı varoluşsal sorunları da göz önünde tutmamız gerekiyo




HABER KÖŞESİ
ETKİNLİKLER