Ankara
02:02

TR | CH | EN   
Pekin
07:02


Dış ticarette talep var ama maliyet yükseliyor..

Çin’in dış ticareti yılın ilk sekiz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 23,7 artarak, 24 trilyon 780 milyar yuanı (3 trilyon 812 milyar dolar) buldu. Bunlar arasında, ihracat hacmi yüzde 23,2 artarak, 13 trilyon 560 milyar yuana (2 trilyon 86 milyar dolar) ulaştı. Her iki alanda son 10 yılın en yüksek seviyesine ulaşıldı.

Fakat dış ticaret taleplerinde artış sürerken, üretim maliyetleri de yükseliyor. Otomotiv yan sanayiinde meydana gelen gelişmeler bu konudaki en iyi örneklerden biri.

Çin Gümrükler Genel İdaresi tarafından kısa süre önce açıklanan verilere göre, Çin’in otomobil parçası ihracat hacmi yılın ilk sekiz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 34,6 yükselerek, 316 milyar 580 milyonu aştı. Bu sayı, 2019 yılının aynı dönemine göre dokuz kat arttı.

Küresel boyutta otomobil üretimi sürekli düşerken, Çin’de otomobil parçası ihracatında hızlı artış görünüyor.

Çin’de otomobil parçaları üreten bir şirketten edinilen bilgilere göre, şirketin yurt dışından aldığı siparişler geçen yılın ikinci yarısı itibarıyla bir hayli çoğaldı. Şirkete ait 40’tan fazla üretim hattının hepsi tam kapasite çalışıyor ancak bazı siparişlerin tamamlanması üç ay sürüyor.

Siparişlerle beraber maliyet de arttı

Çinli şirketler, bir yandan aniden çoğalan talepleri karşılamak için üretimi hızlandırırken, diğer yandan da hammadde ve denizyolu taşımacılığı fiyatlarının yükselmesinin yol açtığı maliyet artışıyla karşı karşıya.

Örneğin, Çin’in Zhejiang eyaletinde bulunan ve araçlarda kullanılan bir filtreyi üreten şirketin elinde yeterli sipariş mevcut. Ancak paladyum ve rodyum gibi değerli metallerin, demir ve çelik gibi hammaddelerin ve denizyolu taşımacılığının fiyatlarında yaşanan büyük yükselişin etkisiyle şirketin maliyeti en az yüzde 20 arttı.

Verilere göre, geçen yıl paslanmaz çeliğin tonu 8 bin 200 yuan iken, bu yıl 14 bine çıktı; demir levhanın tonu ise 4 bin 200 yuan iken, bu yıl 8 bin 300 yuana yükseldi.

Öte yandan, filtre üretimi için en önemli materyallerden biri olarak bilinen rodyumun fiyatı üç kat arttı. Buna rağmen, diğer ülkelerden gelen siparişler azalmadı. Üstelik COVID-19 salgını nedeniyle bazı gelişmiş ülkelerin limanlarında faaliyetlerin durdurulmasıyla konteynerler bu limanlarda birikti ve Çin gibi ihracat faaliyetlerine devam eden birçok ülkede konteyner eksikliği sorunu ortaya çıktı. Hal böyle olunca denizyolu taşımacılığının fiyatı da 10 kat arttı.

Sıkıntının çözümünde sektör birliklerinin koordinasyonu önemli

Mevcut durumda, birçok dış ticaret şirketi mallarını yurtdışına gönderemiyor. Uzmanlara göre, bu küresel boyutta yaşanan sistematik bir mesele ve sorunun çözümü için sadece işletmelerin münferit çabaları yeterli değil; şu aşamada ilgili sektör birliklerinin organizasyon ve koordinasyon rolü üstlenmesi gerekiyor.

Çin Renmin Üniversitesi’ne bağlı Ulusal Kalkınma ve Strateji Enstitüsü’nden Wang Xiaosong, “Çin’in ihracatı sürekli genişliyor ve konteyner ihtiyacı da devamlı artıyor. Büyük işletmeler, konteyner sıkıntısını çözmek için konteyner satın alabilir ve gemi kiralayabilir. KOBİ’ler ise bu konudaki bilgilerini ve kaynaklarını paylaşarak, gemileri ortaklaşa kiralayabilir. İşletmeler ayrıca ihracat mallarını sırayla gönderebilir. Ancak bunların gerçekleştirilmesi için sektör birlikleri organizasyonda ve koordinasyonda rol oynamalı.” dedi.CMG

 

 




HABER KÖŞESİ
ETKİNLİKLER