Ankara
01:01

TR | CH | EN   
Pekin
06:01


Avrasya demir yolu trafiğinde büyüme potansiyeli..

Birçok uzman Çin ve Avrupa arasındaki konteyner trafiği hacminin büyümeye devam edeceğine inanıyor. Avrasya Kalkınma Bankası’nda uzmanlar, mevcut altyapı dikkate alındığında, Çin ile Avrupa arasındaki yıllık demir yolu trafik hacminin yaklaşık 2 milyon 20 feet’lik konteynere (TEUs) ulaşabileceğini tahmin ediyorlar.

Bu hedefe ulaşmak için daha düşük oranlar ve gümrük tarifeleri için çaba göstermek gerekiyor. Aynı zamanda fiziksel altyapıda, ulaştırma ve lojistik merkezlerinin gelişmesinde, lokomotiflerin verimliliğinin artırılmasında ve sınır geçiş süreçlerinin otomatikleştirilmesinde önemli yatırımlara ihtiyaç olacaktır. Ayrıca blok zinciri ve akıllı sözleşmelerin kullanıldığı süreçleri uygulamak ve düzenleyici çerçeveyi standartlaştırmak gibi diğer birçok adım gerekiyor. Bununla birlikte bu yılın başında Rusya Demir Yolları çok daha iddialı planlar açıkladı. Şirket, Çin ve Avrupa arasındaki yıllık transit trafiğin 4 milyon TEUs’e yükselmesini bekliyor. Bu rakama beş yıl içinde, muhtemelen daha da erken ulaşılacak. Bu açıklama, Rusya Demir Yolları Genel Müdür Yardımcısı Alexei Shilo tarafından yapıldı.

DEMİR YOLUNDA HEDEF İÇİN PROGRAM HAZIR

Şimdi demir yolları bu hedefe varmak için bir program hazırlıyor. 2021 yılında Rusya üzerinden yıllık konteyner geçişi yüzde 43 artışla 1,1 milyon TEUs olurken, Rusya Demir Yolları iç demir yolu trafiği dâhil olmak üzere 6,5 milyon TEUs taşıdı. Son beş yılda konteyner trafiği hacmi ikiye katladı.

Avrupa ve Çin limanlarındaki salgın kısıtlamaları yüzünden Asya ve Avrupa arasındaki alternatif güzergâhlarla yüksek oranlarda ilişkilendirilen Rusya Demir Yolları tarihinde konteyner trafiği hacmi rekor seviyeye ulaştı. Nakliyeciler, ucuz, hızlı ve güvenli olduğundan karayollarını tercih ediyorlar.

Piyasa katılımcılarının işaret ettiği gibi, Japonya ve Güney Kore, Rusya üzerinden Avrupa’ya kara nakliyatına ilgi göstermeye başladı. Bu ulaştırmada daha fazla büyüme için ek potansiyel yaratıyor. Rus uzmanlar, Doğu ve Batı arasındaki taşıma trafiğinin gelecek yıllarda çift haneli büyümeye devam edeceğine inanıyorlar.

Rusya’nın en büyük konteyner operatörü TransContainer şirketinin ortağı Sergey Shishkarev, Rusya toprakları üzerinden bir konteyner taşımacılığının Rus ekonomisi ve bütçesine ortalama 10 bin dolar etkisi olduğunu söyledi. Shishkarev’in hesaplamasına göre, Rusya, Avrupa ve Güneydoğu Asya arasındaki konteyner trafiğinin sadece yaklaşık yüzde 6’sını oluşturuyor ve geri kalanı deniz yoluyla teslim ediliyor. Bu yüzden, hükümet ve özel nakliyeciler, Rusya üzerinden iç ve transit konteyner trafiğinin büyümesiyle ilgilenmelidir.

AVRUPA GÜZERGÂHLARI İÇİN YENİ ÇIKIŞ NOKTALARI

2021 yılındaki transit trafiği deneyimi, “birçok darboğazın açığa çıkmasını” ortaya koydu. Bunların üstesinden gelmek, birçok ek yatırımı, öncelikle Kazakistan ve Çin’de özel konteyner terminalleri kurulmasını gerektirecektir. Aynı zamanda Rusya, Kazakistan ile Çin’de modern kontrol noktaları kurmaya ve Avrupa güzergâhları için yeni çıkış noktalarına bakmak gerekiyor. Üreticilerin, mal alıcıların, lojistik şirketlerin ve transit ülkelerin, Avrasya Kara Köprüsü boyunca konteyner taşımacılığının geliştirilmesinde çıkarlarını koruduğu açıktır. Demir yolu taşımacılığı, son zamanlara kadar küresel uluslararası taşımacılıkta hâkim olan denizyolu taşımacılığı karşısında birkaç açık avantajı olduğunu göstermiştir. Her yıl 4 milyon TEUs trafik hedefine ulaşmak, her 10-15 dakikada tam yüklü bir trenin Asya’dan Avrupa’ya varması ve geri gelmesi anlamına gelmektedir.

Bütün bunlar, Asya ve Avrupa arasındaki demir yolu taşımacılığının büyümesine ilişkin beklentiler konusunda iyimser tahminler yapmamıza izin veriyor.

Yeni güzergâhlar boyunca modern demir yolları inşa etmek, dağ sıralarını geçen, kısa ancak biraz daha karmaşık güney yolu dâhil olmak üzere yeni coğrafi alanlarda muhtemelen gerekli hale gelecektir. Ancak sadece birkaç yıl önce teknolojik olarak karmaşık veya imkânsız olan şey, modern teknolojilerin yardımıyla normal rutin bir sürece dönüşüyor. Her şey, artan sayıda modern trenlerin, mevcut ekonomik güç merkezlerini birbirine bağlayan Avrasya kıtasını geçeceği günün çok fazla uzak olmadığı gerçeğini gösteriyor. Tarihte daha önce olduğu gibi Orta Asya, bir kez daha Doğu ve Batı’yı bağlayan, ancak bu sefer teknolojik olarak ilerlemiş modern İpek Yolu boyunca transit ticaretin belkemiği olabilir. Ancak bu tür büyük planların şimdi çok büyük risklerle karşı karşıya olduğu vurgulanmalıdır. Planlar, Rusya’nın, Avrasya Kara Köprüsü’nün varlığına ciddi bir tehdit oluşturan Ukrayna’daki “özel askeri operasyonlarını” başlatmadan önce formüle edildi.

Şu anda Rus petrolü, metalleri ve buğdayını Batı’ya ve Çin ile Avrupa arasında malları taşıyan demiryolu ile mal taşımacılığı devam ediyor. Ancak Batılı ülkelerin uyguladığı büyük ölçekli yaptırımlar bağlamında riskler her geçen gün büyüyor. En tehlikeli senaryo, taşımacılığın sona ermesi anlamına gelecek, Rusya Demir Yolları’na karşı yaptırımların uygulanması olacak. Bu tür bir gelişme demir yoluyla hızlı ve etkili taşımacılığa alışmış Çinli ve Avrupalı şirketler için büyük bir şoka yol açacaktır.Çin Manşet




HABER KÖŞESİ
ETKİNLİKLER