Bahar Bayramı´nda tüketimin artışı yavaşladı
26.02.2015 CRI Türkiye - Bu yılın Bahar Bayramı tatilinde tüketim piyasasında yüzde 11'lik artış kaydedildi.
Ancak bu yılki artış hızı geçen yıllara göre yavaşladı. Uzmanlar, Çin ekonomisinin büyük gerileme baskısıyla karşı karşıya bulunduğuna, ekonominin istikrarlı büyümesini hızlandırmak üzere yapısal düzeltimin güçlendirilmesi gerektiğine işaret etti.
Çin Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanan verilere göre, Bahar Bayramı için verilen bir haftalık tatil boyunca, perakendecilik ve lokantacılık sektörlerinde gerçekleştirilen satış hacmi 678 milyar yuanı bulup, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11 yükseldi.
Verilere göre ayrıca, bu yıl Bahar Bayramı sırasındaki tüketimin büyüme hızı geçen yılın aynı dönemine göre 2 puan düştü.
Verilere göre, bayramdan önce mal fiyatları istikrarlı durumdaydı, et fiyatlarında düşüş görüldü ve artış gören sebze fiyatları da geçen yılın aynı dönemindeki seviyeden düşüktü. Çin Uluslararası Ekonomik İletişim Merkezi'nden araştırmacı Wang Jun, bu yılın Bahar Bayramı'ndaki tüketim artışının düşmesinin düşük mal fiyatlarına bağlı olduğunu belirtti. Wang Jun şöyle konuştu:
"Şu an ülkemizdeki mal fiyatları genel bakımdan düşük seviyede. Aslında tüketim deflasyona girecek durumda. Bence bu çok önemli bir sebep. Tüketiciler mal fiyatının daha da düşmesini bekliyor."
Ctrip İnternet Sitesi ve Çin Turizm Enstitüsü'nden edinilen verilere göre, bu yılki Bahar Bayramı sırasında turizm gelirleri 140 milyar yuana ulaşması ve geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13 yükselmesi bekleniyor. Ancak bu artış geçen yılki yüzde 16'dan düşük. Beijing Ticaret Müdürlüğü tarafından 120 önemli hizmet işletmesine yönelik yapılan inceleme sonuçlarına göre, Bahar Bayramı sırasındaki satış geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8,4 yükseldi ve bu artış geçen yılki yüzde 8,5'ten de düşük.
Bu yıl Bahar Bayramı'dan bir hafta önce, önemli kentlerdeki emlak satışı ve elektrik üretmek için tüketilen kömürün artışı geçen yılın aynı dönemine göre belli şekilde yavaşladı. Tsinghua Üniversitesi'ne bağlı Çin ve Dünya Ekonomik Araştırma Merkezi'nden araştırmacı Yuan Gangming, tüketimin azalmasının, işletmelerin üretim ve işleyişindeki kötü performanstan kaynaklandığını belirtti. Yuan Gangming sözlerine şunları ekledi:
"Genelde Bahar Bayramı gibi bayramlar sırasında, ekonominin pek iyi olmadığı durumunda da artış görülebilir veya en azından düşüşün yavaşlandığını görebiliriz. Ancak bu yıl durum tam ders. Çünkü ekonominin kötüleşmesi en son tüketimde yansıtılıyor. İşletmelerin yatırımı veya üretiminin iyi olmaması durumunda, işletmelerdeki çalışanların gelirleri de azalır. Bu, tüketim taleplerinin zayıflamasına yol açar."
Yuan Gangming ayrıca, şu an ekonominin istikrarlı canlanmasını hızlandırmak için bazı önlemler alınması gerektiğini ifade etti. Yuan Gangming şunları söyledi:
"Şu an tüketim talebinin azalması olumsuz bir şey. Buna büyük önem verilmeli. Şu anki zorlukları aşıp, ekonominin istikrarlı canlanmasını hızlandırmak üzere bazı verimli önlemler alınmalıdır. Demek ki ekonomiye yapısal düzeltim hızlandırılmalıdır."