info@turkcindostlukvakfi.org.tr

+90 312 446 58 15

ÇİN'DEN KAUÇUK TEKNOLOJİSİNDEKİ ATILIM: YERLİ UÇAK LASTİĞİ ÜRETİMİNİ KOLAYLAŞTIRACAK


Çinli araştırmacılar, geçtiğimiz günlerde biyonik sentetik kauçuk teknolojisinde çığır açan bir değişikliğe imza atarak, yerli uçak lastiklerinin üretimi alanında yeni bir ilerleme sağladı.

Çin'in kuzeydoğusundaki Jilin eyaletinde yer alan Çin Bilimler Akademisi Changchun Uygulamalı Kimya Enstitüsü'nden araştırmacılar, uçak lastiği üretimine ilişkin 41 önemli teknolojiye sahip olduklarını duyurdu.

Jilin eyaletinin merkezi Changchun şehrinde yer alan bir test üssünde üretilen bir grup biyonik sentetik kauçuk kısa süre önce üretim hattından indi. İlgili malzemeler, sıkıştırma ve paketleme işlemlerinin ardından uçak lastiği prototiplerinin üretiminde kullanılmak üzere gönderilecek.

‘‘Siyah altın’’ ismiyle de anılan doğal kauçuk, uçak lastiklerinin üretimindeki önemli bir hammadde olarak biliniyor. Ağırlıklı olarak Güneydoğu Asya ülkelerinde üretilen önemli bir stratejik malzeme ve endüstriyel hammadde olan doğal kauçuk, havacılık ve ulaştırma dâhil olmak üzere birçok sektörde yeri doldurulamaz bir konuma sahip.

Çin'deki kauçuk üretimi geçen yıl sadece 740 bin ton iken, tüketimi ise 6,6 milyon tonu geçti. Çin’de kullanılan kauçuğun neredeyse yüzde 90'ı farklı ülkelerden ithal ediliyor.

Çin Bilimler Akademisi Changchun Uygulamalı Kimya Enstitüsü'nden araştırmacı Bai Chenxi, "Hammadde, Çin'in yüksek kaliteli uçak lastikleri geliştirmesinin önündeki en büyük engel. Dolayısıyla hammaddenin istikrarlı şekilde tedariki ve bu alanda büyük ölçekli endüstriyelleşme hedefine ulaşmanın tek yolu biyonik sentetik kauçuk imal etmek." diye konuştu.

Çin Bilimler Akademisi Changchun Uygulamalı Kimya Enstitüsü Başkanı Yang Xiaoniu da konuyla ilgili şu bilgileri aktardı: "Biyonik sentetik kauçuğun başarıyla geliştirilmesi, doğal kauçuğu tarımsal bir üründen endüstriyel bir ürüne dönüştürdüğümüzün önemli bir simgesi. Kaliteli doğal kauçuk üretimimiz, artık coğrafi konum nedeniyle kısıtlanmayacak. Bu gelişmenin şöyle bir önemi de var: Kauçuk konusunda artık ithalata bağımlı olmayacağız. "

İthal hammaddelere olan bağımlılık, uçak lastikleri üretiminin önündeki engellerden sadece biri. Büyük rekabet gücüne sahip yüksek kaliteli lastikler geliştirerek, teknolojiyi pratik ticari ürünlere dönüştürmek, karşı karşıya bulunulan ciddi bir meydan okuma olarak kabul ediliyor.

Yang Xiaoniu, konuyla ilgili yaptığı değerlendirmede, “Ar-Ge çalışmalarımızı hızlandırmak için bir pilot fabrikada bazı denemeler yapacağız. Bunun dışında, teknolojimizi diğer lastik fabrikalarıyla da paylaşmaya hazırız. Böylece, onlar da sivil havacılık için lastik üretebilecekler.”