Çin, bataryaların geri dönüşümünü hızlandırıyor..
Çin’de bu yıl yeni enerjili araç bataryalarının büyük ölçekli bir şekilde emekli olması bekleniyor.
Çin Sanayi ve Bilişim Bakanlığının aralarında bulunduğu ilgili birimler tarafından geçtiğimiz günlerde yayımlanan belgede, bataryaların geri dönüşümü ve yeniden kullanımına dair bir sistemin hızla inşa edilmesi gerekliliği vurgulandı. Belgede, yenilenebilir kaynakların geri dönüşümünün güçlendirileceği de belirtildi.
Çin Endüstriyel Enerji Tasarrufu ve Temiz Üretim Derneği yetkilisi Wang Zhenpo, temmuz ayında Çin’in Sichuan eyaletinde düzenlenen Dünya EV&ES Batarya Konferansı’nda yaptığı konuşmada, önümüzdeki beş yılda, her yıl ortalama 160 bin ton bataryanın, 2026 yılına kadar toplamda 920 bin tonu aşkın lityum bataryanın emekliye ayrılmasının öngörüldüğünü belirtti.
BATARYALARIN GERİ DÖNÜŞÜMÜ HEM ÇEVRE HEM SAĞLIK İÇİN ÖNEMLİ
Emekliye ayrılan lityum bataryalar, zamanında ve etkin şekilde çözülememeleri durumunda, elektrotlar, ekolojik çevre, insan sağlığı ve güvenlik açısından büyük tehlikeler yaratabiliyor. Örneğin, aşırı kobalt elementleri bağırsak rahatsızlıklarına, sağırlığa, miyokard iskemisine neden olabilir.
HAM MADDE EKSİKLİĞİ GERİ DÖNÜŞÜMÜ TEŞVİK EDİCİ BİR FAKTÖR
Son yıllarda, yeni enerjili araç piyasasındaki talebin hızla artmasıyla birlikte, batarya üretiminde gerekli ham maddelerin yetersizliği daha da belirginleşti.
Verilere göre, Çin, nikel ve kobalt kaynaklarının yüzde 90'ından fazlasını ithal ediyor. Lityum rezervleri, nikel ve kobalt kaynaklarına kıyasla nispeten yeterli olsa da lityum madeninin geliştirilmesinin zor olması gibi faktörler nedeniyle, lityum kaynaklarının üretim kapasitesi de sınırlıdır. Çin, şu an lityum kaynaklarının yüzde 70'inden fazlasını ithal ediyor. Dolayısıyla, kaynak eksikliği, yeni enerjili araç endüstrisinin gelişmesini engelleyen en önemli unsur hâline geldi.
2030 yılına kadar, dünya genelinde lityuma yönelik talebin, yıllık 1 milyon 790 bin tona ulaşacağı, bu miktarın şu anki küresel lityum üretim kapasitesinin dört katı olduğu belirtiliyor.
Diğer yandan, batarya üretiminde kullanılan ham madde fiyatları da son yıllarda giderek yükseliyor. Bunlar arasında, 2021 yılının başında, Çin’de lityum karbonatın ton fiyatı 50 bin yuan iken, bu yılın başında 300-500 bin yuana kadar yükseldi. Bu durum, batarya üreticilerinin kârını büyük ölçüde azaltırken, bataryaların geri dönüşümü, yeni enerjili araçların maliyetinin düşürülmesi için önemli bir fırsat olarak görülmeye başlandı.
YENİLENMİŞ MALZEME KULLANIMI, ÇİNLİ İŞLETMELERİN AB PİYASASINA GİRİŞİNİN ANAHTARI
Avrupa Birliği’nde (AB) Yeni Batarya Yasası 1 Ocak 2022’de yürürlüğe girdi. Yasa uyarınca, yeni enerjili araç bataryalarında kullanılan kobalt, kurşun, lityum ve nikel olmak üzere dört metalin belli oranlarda yenilenmiş olması gerekir. Söz konusu düzenleme, 2030 yılına kadar, bataryalarda kullanılan yenilenmiş kobalt oranının yüzde 12’ye, kurşun oranının yüzde 85’e, lityum oranının yüzde 4’e ve nikel oranının yüzde 4’e, 2035 yılına kadar ise sırasıyla yüzde 20’ye, yüzde 85’e, yüzde 10’a ve yüzde 12’ye yükseltilmesini öngörüyor.
Bu durum da AB piyasasında varlığını sürdürmek isteyen Çinli batarya üreticilerinin, üretimde yenilenmiş malzeme kullanımı oranlarını artırması gerektiğini gösteriyor.
YEŞİL KALKINMA YOLUNDA ÖNEMLİ ADIM
Çin, 2021 yılı itibarıyla art arda yedi yıldır yeni enerjili araç satışı bakımından dünya birincisi oldu. Çin’in batarya üretim kapasitesi de küresel toplamın yüzde 70’ine tekabül ediyor. Dünyanın önde gelen 10 lityum batarya üreticisinden 6’sı Çin’de bulunuyor.
Sektörde büyük avantajlara sahip Çin, batarya geri dönüşümü ve yeniden kullanımı alanındaki fırsatları doğru değerlendirirse otomotiv endüstrisinde gerçek anlamda ‘‘yeşil’’ bir gelişme gerçekleştirebilecek.
Çin’de batarya geri dönüşümü alanında faaliyet gösteren kayıtlı işletme sayısı 2 bini aştı.ÇİN AA