info@turkcindostlukvakfi.org.tr

+90 312 446 58 15

Çin in elektronik ticareti dünyayı şekillendiriyor.


CGTN / Edward Tse

Kanton Fuarı olarak da bilinen 132. Çin İthalat ve İhracat fuarı, 15 Ekim’de çevrim içi olarak açıldı. Açılıştan itibaren Kanton Fuarı çevrim içi platformlarda, rekor sayıda ürünü sergileyerek çalışma saatleri içinde hizmet vermeye devam ediyor.

Covid-19 ile ilgili kısıtlamalar ve jeopolitik sorunlar küresel tedarik zincirlerini ağır biçimde aksattı ve bu e ticaretin küresel ticarette oynadığı rolün artmasına neden oldu. Çin elektronik ticarette dünya lideri. E-ticaret işlemleri 2016’da 3,61 trilyon dolar iken 2021’de 5,85 trilyon dolara yükseldi ve bu yılda 5,94 trilyon dolar olması bekleniyor.

ÇİN ELEKTRONİK TİCARETTE DÜNYA LİDERİ

İnternet kullanımının artması, önemli altyapı inşası, çevrim içi ödeme kültürünün olgunlaşması ve ürünleri doğrudan tüketiciye taşıyan lojistik sektöründeki iyileşme ve önemli büyüme de e-ticaretin Çin'de önemli ölçüde artmasına yardım etti. Dahası, Taobao, JD.com ve Pinduoduo gibi bazı e-ticaret devlerinin büyümesi ve dikkat çekici başarısı çevrim içi alıverişi insanların yaşamında önemli ve gerekli bir unsur haline getirdi. Çin ekonomisinin diğer kesimleri gibi e-ticaret de hükümet politikaları, teknolojinin gelişmesi ve tüketici talep tarzının değişmesi tarafından desteklendi.

Merkezi hükümet Çin’in batı ve doğu bölgelerini birbirine bağlayan, 30 eyaleti kapsayan 132 sınır ötesi kapsamlı e-ticaret pilot bölgesinin kurulmasına destek verdi ve böylece kapsamlı kalkınmanın yeni bir evresini başlattı. Bu arada yerel yönetimler merkezi hükümetin girişimlerine aktif biçimde yanıt veriyor. Örneğin Guangzhou kent yönetimi yerel sınır ötesi e-ticaret işini desteklemek amacıyla e-ticaret şirketleri için her yıl 50 milyon yuanlık (6,92 milyon dolar) özel bir fon kurdu.

KÜRESEL PİYASADA REKABETÇİ AVANTAJLAR

Çin gelecekte 5G ağı altyapısını sürekli geliştirecek ve bulut işlem, yapay zekâ, blok zincir ve diğer teknolojileri geliştirecek. Artan sayıda Çin şirketi çalışma verimlerini artırmak ve küresel piyasada rekabetçi avantajlarını güçlendirmek için tedarik zincirlerinin dijitalleştirilmesini üst seviyeye çıkarıyor.

İnternet kullanımı artarken, daha fazla kullanıcının e-ticaret iş modellerini tercih etmesi de artacak, özellikle (1997’den sonra doğan) Z kuşağı için. Bu nerenle e-ticaret yayınları, sosyal e-ticaret ve topluluk e-ticareti değişik tüketici ihtiyaçları temelinde ilgi çekmeye başladı. ByteDance’ın sahibi olduğu kısa video uygulaması Douyin e-ticaret canlı yayını geniş biçimde kullanıyor ve cirosu 2021’de 100,67 milyar doları aştı. Douyin özellikle Avrupa, Amerika Birleşik Devletleri (ABD)  ve Güneydoğu Asya olmak üzere yurt dışı piyasalarda da popüler hale geldi.

Çin reformların başladığı 1980’lerin başından beri imalat sektörünü dönüştürmeye ve bir üst düzeye çıkarmaya devam etti. Bu sektör teknolojiler daha verimli hale gelir ve daha fazla yetenek ortaya çıkarken, giderek geleneksel üretimden akıllı üretime geçti. Bugün Çin dünya lideri, büyük ölçekli kapsamlı tedarik zincirleri ağına sahip. Bu ağ yüksek kaliteyi sağlamak için üretim ve satış unsurlarını birleştiriyor. Bu sırada Çin’in sınır ötesi e-ticaret şirketleri de küresel rekabet gücünü sağlamak için esnek üretim, çeşitli ürün hatları ve mükemmel ürün kalitesinde rekabet gücünü geliştirmeye yardım etmek üzere gelişmiş tedarik zinciri sisteminin gücünü kullanıyor.

Örneğin Çin sınır ötesi e-ticaret platformu Shein son teknoloji dijital sistemleri ve esnek tedarik zinciri modeli ile uluslararası hızlı moda devlerini geride bıraktı. Shein’in 2021’deki gelirleri 15,7 milyar doları aştı. İnternet devi Alibaba kendi dijital avantajlarını güçlendiriyor ve lojistik tesislerinin kurulmasını aktif biçimde destekleyerek, küresel tüketicilere daha iyi bir alışveriş deneyimi sunmak için sınır ötesi ödeme sistemlerini sürekli iyileştirerek ve keşfediyor. Alibaba’nın şu andaki küresel lojistik hizmetleri dünyanın en büyük 20 kentinde 5 günde teslimat yapıyor. Şirket küresel verimlilik standartlarını korurken, genel tedarik zinciri maliyetlerinde yüzde 20 tasarruf sağlıyor.

KÜRESEL TEDARİK ZİNCİRLERİNDE İSTİKRAR

Değişik küresel endüstri zincirlerinin geliştirilmesi büyük ölçüde Çin'deki güvenli ve istikrarlı tedarik zincirlerine bağlı. Çin dijital ekonomisi büyürken e-ticaret ve diğer dijital alanlardaki küresel rekabet gücünü artırmak için tedarik zinciri avantajlarını güçlendirmeye devam edecek ve küresel tedarik zincirlerinin istikrarında önemli bir rol oynayacak.

Çin’in e-ticaretinin gelişmesi küresel piyasaları yeniden şekillendirerek, küçük ve orta ölçekli girişimlere daha fazla fırsat sunan, daha fazla iş imkânı yaratan ve ticaretin küreselleşmesini aktif biçimde destekleyen daha kapsamlı bir ortam yaratıyor. Çin reform ve dışa açılmaya ve “çifte dolaşım” kalkınma tarzına (iç arz ve talebin dış ticaretle alnı döngü içinde birleşmesi)  bağlı olmaya devam ediyor ve dijitalleştirme ile tedarik zinciri yönetimindeki avantajlarını küresel e-ticaret piyasasının gelişmesini desteklemek için kullanmaya devam edecek. Bu bütün dünya ülkeleri arasında çeşitlenmiş ve istikrarlı bir uluslararası ekonomik rejimin ve ticaret ilişkilerinin devam etmesine yardım edecek.

E-TİCARET VE DİJİTALLEŞME

Salgın sonrası dönemde, artan müşteri edinme maliyetleri markaları dijitalleşmeyi hızlandırmaya ve müşterilerle uzun dönemli ilişkiler kurmaya zorladı. Teknoloji gelişirken, e-ticaret iş modelleri de doğal olarak daha müşteri merkezli hale gelecek. Bu arada, blok zincir, büyük veri, yapay zekâ ve diğerleri gibi yeni yıkıcı teknolojilerin ortaya çıkması tedarik zincirlerinin çalışması, işlem hızları, tüketicilerin sınır ötesi ödemelerdeki deneyimi, sınır ötesi lojistik ve sınır ötesi satış sonrası hizmetleri gibi birçok bakımdan verimliliği artıracak ve bu da ticaretin küreselleşmesini kolaylaştıracak. Daha fazla yeniliğin ortayı çıkmasını bekleyebiliriz.

İleri gitmek için, küresel şirketlerin hükümet, endüstri örgütleri ve diğer endüstri aktörleri dâhil farkı paydaşlarla ortaya çıkan sınır ötesi ödemeler, veri güvenliği ve diğer sorunlarla ilgilenmek ve endüstri standartlarını daha iyiye götürmek ve bu standartların daha da geliştirilmesi için birlikte çalışması gerekir.