info@turkcindostlukvakfi.org.tr

+90 312 446 58 15

Çin dünya otomobil pazarında ABD ve Güney Kore’yi nasıl geçti.


BUNDAN 35 YIL ÖNCE SADECE BİRKAÇ BİN ÇİN MALI OTOMOBİL SATILIRKEN GÜNÜMÜZDE ÇİN, EN BÜYÜK OTOMOBİL İHRACATÇILARINDAN BİRİ. DÜNYANIN 3. EN BÜYÜK OTOMOBİL İHRACATÇISI KONUMUNDAKİ ÇİN, ABD VE GÜNEY KORE GİBİ RAKİPLERİNİ GERİDE BIRAKIRKEN, ALMANYA'YI YAKALAYIP 2. SIRAYA ÇIKMAK ÜZERE.
 

1980'lerde sadece birkaç bin Çin üretimi otomobil satılırken, şimdi Çin dünyanın en büyük 2 numaralı otomobil ihracatçısı olma yolunda ilerliyor. Çin menşeli otomobiller dünya üzerinde giderek daha büyük pazar payı elde ediyor.
AVRUPA'DA ÇİN MALI OTOMOBİL KULLANIMI ARTIYOR
Sayıları giderek artan Çin markaları Avrupalı kullanıcıların da gözdesi haline geliyor. Eurostat'ın verilerine göre, Çin'den Avrupa Birliği'ne yapılan otomobil ihracatının 2021'de yüzde 156 artarak 435 bin adede yükselmesi de bunun bir göstergesi.
İngiltere'de tebrik kartı üreten bir firmada yönetici olan Andreas Tatt, yeni bir elektrikli otomobil almayı planlıyordu. Piyasadaki bilinen elektrikli otomobiller üzerinde düşündükten sonra Çinli Gelly'nin alt markası olan ve adı pek de bilinmeyen Polestar'ın bir aracını almaya karar verdi. Tatt, 'İnsanların bu markayı bilmemesinden ve renginden dolayı arabam oldukça dikkat çekiyor' diyor. Tatt gibi birçok Avrupalı da Çinli otomobil üreticilerinden yana direksiyon kırmaya başladı.
Geely, BYD, NIO, Xpeng, Li Auto ve Aiways gibi şirketler başta olmak üzere Çinli üreticiler ihracatlarını arttırdı. Bünyesinde birçok markayı barındıran Geely, İsveçli Volvo'yu alarak da dikkatleri üzerine çekmişti, BYD ise dünyanın en zengin insanlarından Warren Buffett'in sahibi olduğu Berkshire Hathaway'den yatırım almıştı.
 
ÇİN OTOMOBİL İHRACATINDA 2. SIRAYA YÜKSELMEK ÜZERE
Yayımlanan verilere göre, Çin'de üretilen otomobillerin ihracatı 2020'den bu yana üç kat artarak 2022 yılında (Kasım ayı itibarıyla) 2.3 milyonu aştı. Çin, son yıllarda ihracatı düşen Almanya'nın az bir farkla gerisinde yer alarak en büyük 3. otomobil ihracatçısı konumuna ulaştı. Almanya ise aynı dönemde yaklaşık 2.4 milyon otomobil ihraç etti. Lider Japonya'nın (2022'de 3 milyon adet otomobil ihraç etti) da gerisinde olan Çin, köklü otomobil üreticileri ABD (847 bin adet) ve Güney Kore'nin (yaklaşık 2 milyon adet) önünde bulunuyor.
Çin'in dünya otomotiv pazarında güçlü olduğu kısımlardan biri ise elektrikli otomobiller. Karmaşık içten yanmalı motorlarda ustalaşmak yerine Çinli yerel üreticiler elektrikli otomobiller konusunda tecrübe sahibi olmayı tercih ettiler. Çinli bir elektrikli araç üreticisi olan Aiways Automobiles'da yönetici Alexander Klose, elektrikli otomobillere yoğunlaşmanın Çinli üreticileri rakipleri ile aynı düzeye getirdiğini söyleyerek 'Elektrikli motora geçiş, motor üretiminin artık bir fark yaratmadığı anlamına geliyor. Teknolojik olarak eşit bir oyun alanı yarattı' diyor.
 
ÇİN HÜKÜMETİNİN ELEKTRİKLİ OTOMOBİL TEŞVİKLERİ
Karbon emisyonlarını düşürmeye yönelik küresel baskı, Beijing yönetimini de elektrikli otomobil üreticilerini ve alıcılarını sübvansiyonlarla teşvik etmeye sevk ediyor. Üstelik kurulan güçlü yerel tedarik zinciri, Çin'de bir elektrikli otomobil yapmayı diğer yerlerden daha ucuz hale getirdi.
Bu teşviklerden sadece Çinli üreticiler değil, Tesla gibi yabancı şirketler de yararlanabiliyor. Tesla'nın Shanghai fabrikası geçen yıl yaklaşık 711 bin otomobil üretti ve bu şirketin dünya çapındaki üretiminin yüzde 52'sini oluşturdu. Fransız Renault'nun alt markası Rumen Dacia'nın elektrikli modeli Spring ve Alman BMW'nin elektrikli otomobili iX3 de Çin'de üretiliyor.
Çin hükümetinin sağladığı teşvikler birçok küresel firmanın doğmasını sağladı. Beijing yönetimi vatandaşlarını da elektrikli otomobil almaya teşvik ediyor. Sadece BYD, geçen yıl Çin pazarında 1.8 milyon elektrikli veya hibrit otomobil sattı. Bu rakam Tesla'nın dünya çapında yaptığı 1.3 milyonluk satıştan bile fazla idi. Tesla CEO'su Elon Musk da en büyük rakibinin Çinli şirketler olabileceğini ifade ediyor.Cri Türk