"Bisiklet Ülkesi" Çin
Çin, aynı zamanda bir "bisiklet ülkesi" olarak biliniyor. Hatta bir zamanlar bu ülkeye “bisiklet krallığı” deniyordu. Zira ülkedeki bisiklet sayısı milyarlarla ifade ediliyordu.
Ancak, son yıllarda ekonominin hızla büyümesi ve teknolojinin gelişmesiyle motorlu araçlar, Çin vatandaşlarının da tercihi haline geldi.
Bisiklet sayısının giderek azaldığı günümüzde, motorlu araçlardan çıkan zehirli gaz, çevreyi olumsuz şekilde etkiliyor. Bu yılın başından beri, Çin'in birçok kentinde görülen hava kirliliği, Çin halkının sağlığı için tehdit oluşturuyor. Artık çevre koruma sorunu, Çinliler için acilen çözüme kavuşturulması gereken bir sorun oldu.
Bu nedenle ülkenin birçok yerinde çevreyi korumak için yoğun faaliyetler başladı. Şanşi eyaletinin merkezi Tayyüen’de yaşayanlar da çevreyi korumak için yoğun çaba içinde.
Tayyüen Belediyesi, trafik sıkışıklığını çözmek ve hava kirliliğini azaltmak için bisiklet kiralama sistemi oluşturdu. Şehirde 516 bisiklet kiralama noktası hizmete girdi. Her noktadaki bisiklet sayısı 20 ila 60 arasında değişirken, toplamda 20 bin bisiklet sistem dâhilinde hizmete sunulmuş oldu.
Daha önce Tayyüen Kamu Otobüs Şirketi'nde çalışan Li Yinşan, şimdi kamu bisiklet kiralama sisteminde koordinatörlük görevini yürütüyor. Sabah saat 7 civarında muhabirimizle beraber bir bisiklet kiralama noktasına gelen Li, bisiklet kiralama sistemini şu sözlerle anlattı: "Kira kartınızı buraya dokundurup, 'aracı alabilirsiniz' ifadesini duyduktan sonra bisikletinizi alabilirsiniz. Bisikleti kullanıp, yine herhangi bir noktaya bırakabilirsiniz. Kartınızı yine okutunca, bisiklet geri verilmiş sayılır."
Tayyüen’de her 500 metrede bir bisiklet kiralama noktası bulunuyor. Bu noktalar, genelde okullara ve mahallelere yakın yerlerde yer alıyor. Bisiklet kiralama sistemi bir merkezden anında izleniyor. Herhangi bir noktada bisiklet azaldığında hemen oraya bisiklet yollanıyor.
Tayyüen Belediyesi, bisikletlerin taşınması için altı motorlu araç çalıştırıyor. Koordinatörler, bisikletlerin farklı noktalar arasındaki transferlerinin yanı sıra, noktaların temizlik ve bakım çalışmalarından da sorumlu.
Koordinatörlerden Li, bisiklet kiralamanın ilk saatinin ücretiz olduğunu, ilk iki saat için 1 yüen, üç saat için ise 2 yüen ödendiğini söyledi. Li, “Kira süresi uzadıkça, ücret de artar. Amaç, kiralanan bisikletlerin en kısa süre içinde iade edilmesi. Çünkü bisiklet kiralamak isteyenlerin sayısı çok fazla" diyor.Kamu bisiklet kiralama sistemi, kent sakinlerince de beğeniyle karşılandı. Bu sistem, vatandaşların ulaşım alışkanlıklarını değiştirdi. Artık sokağa çıktıklarında yürüyenlerin ve bisiklete binenlerin sayısı arttı.
Merry Rose, Tayyüen’de Çince öğrenimi gören bir yabancı. Kanadalı olan Merry Rose'un sistemle ilgili düşünceleri şöyle: “Kamu bisiklet kiralama sisteminin iyi bir sistem olduğunu düşünüyorum. Kanada ve ABD'deki kentlerde de trafik sorunu yaşanıyor. Özellikle işe gidiş ve işten çıkış saatlerinde otomobil ve otobüsler ilerleyemezken, bisikletler kolayca ilerleyebiliyor. Bunun dışında bisiklet kullanmak, hem sağlığa yararlı hem de çevreyi kirletmiyor."
Son zamanlarda, düşük karbonlu ve yeşil ulaşım, Çinlilerin tercihi oldu. Bisiklet; sağlık, enerji tasarrufu ve çevre koruma gibi açılardan birçok fayda sağladığından, birçok ülkenin de tavsiye ettiği ulaşım aracı oldu. Bisiklet kültürü, aynı zamanda doğa sevgisini gösteriyor. Kamu bisiklet kiralama sistemiyle, Tayyüen şehrinde yaşayanlar, "yeşil ulaşım" anlayışını daha iyi kavrıyor.