info@turkcindostlukvakfi.org.tr

+90 312 446 58 15

Çin´de demiryolu taşımacılığında e-bilet dönemi


2018-07-26 21:54:15  cri
Çin Demiryolu Şirketi, elektronik bilet uygulamasının gelecek yıldan itibaren ülke genelinde yürürlüğe gireceğini açıkladı.

Yeni uygulamaya göre yolcuların trenlere binmek için sadece kimlik kartlarını veya cep telefonlarını göstermeleri yeterli. Eski uygulama döneminde ise yolcular, tren garında otomatik bilet satış makinelerinden kağıt bilet almak veya internet üzerinden aldıkları biletleri yazdırmak durumundaydı.

Çin demiryolu taşımacılığında bilet uygulaması, dört dönemden geçti. Bilet satış uygulamalarında sürekli reform gerçekleştirildi. Uygulamalardaki her yenilik, çağın değişiminin önemli bir göstergesi haline geldi.

Birinci uygulama: Kağıt bilet dönemi

1940'lı ve 90'lı yıllarda kağıt biletler, Çin genelinde demiryolu taşımacılığında yaygın olarak kullanıldı. 25 mm X 57 mm büyüklüğündeki bu kağıt biletler, Çin'de en uzun süre kullanılan bilet türü olma özelliğini taşıyor. Kağıt biletlerin satışı ise demiryolu çalışanları tarafından yürütüldüğü için satış verimi de düşük seviyedeydi.

İkinci uygulama: Barkotlu bilet dönemi

Birinci uygulama döneminde kullanılan kalın kağıt bilet yerine 1997 yılında açık mor renginde barkotlu bilet kullanımına geçildi. Bu biletlerde, sadece tek boyutlu barkotlar bulunuyordu. Barkotlu biletlerin kullanılmasıyla birlikte, satış verimi de hayli yükseldi. Eskiden maksimum 96 saniye içinde gerçekleştirilen bir bilet satışı, yeni uygulamayla 3-5 saniye içinde tamamlanabildi.

10 Aralık 2009 tarihinden itibaren, tek boyutlu barkotları olan biletlerin yerini iki boyutlu barkotlu biletler aldı. Bu yenilik de gereksiz olarak değerlendirilmemeli, aksine bilişim alanında önemli bir ilerlemeyi temsil etmekte. İki boyutlu barkotlu biletlerde sefer sayısı, bilet fiyatı, satış yeri ve ödeme türü gibi birçok bilgi şifrelendi, böylece sahte bilet satışlarının önüne geçildi.

Üçüncü uygulama: Manyetik kağıt bilet dönemi

1 Temmuz 2007'de Çin'in demiryolu taşımacılığında nihayet yepyeni bir dönem açıldı. Personel tarafından bilet kontrolü tarihe karıştı, manyetik kağıt bilet dönemi başladı. Sefer sayısı, bilet fiyatı, satış yeri ve ödeme türü gibi yolculukla ilgili tüm bilgiler, biletin manyetik tabakasında birleştirildi. Yolcular, tren garına girdikten sonra, kağıt biletin manyetik kısmını giriş noktasında bulunan otomatik bilet alım makinesine okutarak otomatik bilet kontrolünü tamamlayabilme imkanına kavuştu.

Dördüncü uygulama: E-bilet dönemi

Bilet satış tarihinin son dönemine gelindiğinde bir başka yeniliğe daha imza atıldı, yolculara yalnızca kimlik kartlarıyla veya cep telefonlarıyla işlem yapabilecekleri elektronik bilet imkanı tanındı.

Uygulama, halihazırda Beijing-Tianjin ve Beijing-Shanghai gibi pilot hızlı tren hatlarında başlatıldı. Yolcular, sadece kimlik kartlarını otomatik bilet alım makinesinde okuttuktan sonra trenlere binebiliyorlar.

Günümüzde Beijing, Shanghai, Shenzhen ve Guangzhou gibi Çin'in önemli kentlerinde hızlı trenlerde genel olarak kağıtsız bilet uygulaması yaygın durumda. Bu uygulama, 2019 yılında ülke genelini kapsayacak.